Wymiana klocków hamulcowych – jak to zrobić?

Wymiana klocków hamulcowych w samochodzie to relatywnie prosta czynność, która nie powinna sprawić trudności nawet osobie przeciętnie znającej się na mechanice. Aby jednak wszystko było zrobione należycie powinniśmy przestrzegać kilku ważnych kwestii. W większości samochodów do wymiany klocków posłuży zestaw podstawowych narzędzi. Jeśli na bieżąco kontrolujemy stan klocków w naszym samochodzie to z pewnością znacznie wcześniej dostrzeżemy konieczność ich wymiany, będziemy mieli więc czas aby spokojnie zaplanować pracę oraz zakupić potrzebne części. Zazwyczaj trwałość klocków jest znacznie większa, niż jest to w przypadku tarcz hamulcowych, jednak w niektórych samochodach wymiany należy dokonać równolegle, zatem wcześniej powinniśmy sprawdzić również w jakim stanie znajdują się tarcze.

Nie warto czekać z wymianą do ostatniej chwili

Czekanie, aż klocki hamulcowe zostaną zużyte niemal do zera nie jest dobrym pomysłem. Zużyte elementy mają znacznie mniejsza grubość, przez co słabiej odprowadzają ciepło i może dojść do przegrzania całego układu hamulcowego, co z pewnością wpłynie na większe niebezpieczeństwo podczas jazdy. Przy zakupie nowych klocków nie powinniśmy także przesadnie oszczędzać. W sklepach dostępnych jest bardzo dużo części w różnych cenach i o różnej trwałości. Warto zatem zwrócić uwagę na elementy znanych producentów, gdyż mamy wtedy większą gwarancję jakości.

Jak wygląda wymiana klocków

Sama wymiana klocków jest relatywnie prosta. W pierwszej kolejności należy zdjąć koło, odkręcić śrubę od zacisku hamulcowego i podnieść go do góry. Zużyte klocki należy wyjąć, a w ich miejsce włożyć nowe. Należy również wcisnąć tłoczek w zacisku, tak aby można go było założyć na grubsze klocki hamulcowe. Następnie powinniśmy sprawdzić jeszcze kilka elementów. Pierwszym jest osłona tłoczka. Jeżeli jest uszkodzona to powinniśmy ją wymienić, gdyż może dojść wtedy do szybszej korozji tłoczka, co może skutkować zapieczeniem całego hamulca. Kolejnym ważnym elementem jest stan prowadnic, po której przesuwa się zacisk. Jeżeli są one zabrudzone to hamulce mogą działać nieprawidłowo. Zacisk powinien swobodnie się przesuwać, w przeciwnym razie może dochodzić do nierównomiernego zużycia klocków. Przy każdej wymianie klocków powinniśmy także nasmarować prowadnice. Pamiętać powinniśmy także o dokładnym oczyszczeniu powierzchni, do której przylegają klocki. Po wykonaniu tych czynności możemy zamontować klocki, a następnie przykręcić zacisk oraz koło. Podczas pierwszej jazdy należy jednak pamiętać, że skuteczność hamulców może być nieco mniejsza, gdyż nowe elementy muszą się do siebie dotrzeć.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *